Vinkkejä syysmyrskyyn varautumiseen
Lokakuu on loppumaisillaan ja pitkällä syksyssä mennään. Pimenevien iltojen lisäksi syksy saattaa tuoda mukanaan kovia tuulia ja syysmyrskyjä, jotka voivat toisinaan saada aikaan merkittäviäkin vahinkoja. Joskus ne jättävät myös kotitalouksia ilman sähköä.
Pienikin sähkökatko on ikävä ja tuntuu pitkältä. Kodit pysyvät kuitenkin lämpiminä ilman sähköä keskimäärin noin vuorokauden, joten lyhyet sähkökatkokset eivät vaikutta esimerkiksi sisälämpötilaan.
Yksi monista sähköverkkoyhtiön tehtävistä on varautua erilaisiin sääilmiöihin. Meille tämä varautuminen tarkoittaa erilaisia varautumistoimenpiteitä sekä sääennusteiden tarkkaa seuraamista. Näiden ansiosta myrskyt tulevat meille vain harvoin yllätyksenä. Luonto kyllä saattaa joskus yllättää meidätkin, sillä kaikkea on aivan mahdoton ennustaa. Siksi meillä ja valituilla yhteistyökumppaneillamme on myös jatkuva valmius erilaisiin sähköverkon viankorjauksiin ja sähköjen mahdollisimman nopeaan palauttamiseen asiakkaillemme.
Sähkökatkon sattuessa:
- Tarkista häiriökartta verkkosivuiltamme. Häiriökartta kertoo nopeasti käynnissä olevat keskijänniteverkon sähkönjakelukeskeytykset jakelualueellamme. Näet kartalta myös arvion korjausajasta aina, kun se on mahdollista.
- Jos sähkökatko ei näy häiriökartalla, yritä selvittää missä vika on. Lue helpot vinkit vianselvitykseen täältä. Mikäli vianselvityksestä huolimatta vikaa ei löydy, soita vikailmoitusnumeromme 0800 0025.
- Varmista, että olet liitettynä häiriötiedotuspalveluumme. Näin saat tiedot kotisi sähkökatkoista esimerkiksi kännykkääsi. Voit käydä laittamassa puhelinnumerosi häiriötiedotuspalveluun Online-palvelumme kautta.
- Tallenna puhelimeesi vikailmoitusnumeromme 0800 0025. Vastaanotamme vikailmoituksia vuorokauden ympäri ja soittaminen on maksutonta.
- Kerromme suuremmista sähkökatkoksista sosiaalisen median kanaviemme kautta. Samoin kerromme siellä tilannetietoja häiriöstä, joten sosiaalisten median kanaviemme seuraaminen kannattaa jo yksin häiriötilanteinteiden takia.